Intervija ar Gati Baluti, SIA “Euroshow Audio” vadītāju un SIA “deBusul Music” tehnisko direktoru.
1. Pandēmija ir skārusi visu pasākumu nozari, ieskaitot arī tehniskās kompānijas. Vai šis ir īstais brīdis, lai tikko atsākušos nozares darbību sāktu ar jaunām investīcijām pēc divu gadu totālas dīkstāves?
G. B. Jā, arī mūsu uzņēmumu šis ieilgušais pandēmijas laiks ietekmēja ļoti būtiski. Neesam nekāds nozares izņēmums – šo divu gadu laikā tika pārdzīvots gan pirmais šoks un neziņa par to, kā nozare dzīvos tālāk, gan izmēģināti spēki dažāda veida jaunos projektos, kas bija piemēroti pandēmijas laikam. No pirmā šoka atguvāmies ātri un rīkojāmies, strādājot gan brīvdabas kino pasākumus, gan vēlāk arī tiešsaistes un citus pasākumus.
Šis mūsu lēmums, iegādāties jaunu digitālo skaņas pulti, nav spontāns. Par MIDAS HD-96-24 pults iegādi lēmums jau bija pieņemts tieši pirms pašas pandēmijas sākuma. Tobrīd tas, protams, tika atcelts.
Tagad, kad pasākumu nozare atkal atsāk strādāt, šis pirkums no jauna kļuva aktuāls. Atgriežoties tirgū, ir būtiski ne tikai turpināt iesākto un vērot, ko dara citi, bet arī būt pirmajam un soli priekšā citiem. Lai citi vēro mūs!
2. Iepriekš jau esi strādājis ar dažādām digitālajām skaņas pultīm un uzņēmums tās lieto. Kāpēc tieši MIDAS HERITAGE-D?
G. B. Šogad jau varu atzīmēt divdesmito gadadienu, kopš esmu šajā industrijā (uzņēmumam “Euroshow Audio” tikko apritēja 7 gadi). Esmu daudz strādājis kā skaņu režisors gan Latvijā, gan ārzemēs ar Intaru Busuli. Tas ir pietiekami ilgs laiks, lai spētu daudz ko iepazīt un salīdzināt.
Tātad daļēji izvēle iegādāties šo pulti ir balstīta gan jau uz reālu pielietojumu, gan uz vēlmi būt priekšā pārējiem un būt pirmajam, kas šādu iekārtu var piedāvāt Baltijā.
3. Kāda ir tava iepriekšējā pieredze ar MIDAS? Kas tieši tevi noveda pie HERITAGE-D izvēles?
G. B. Ja mēs atceramies “analogās pasaules” laikus, tad viennozīmīgi MIDAS ar savām vēl analogajām Heritage pultīm bija jebkura skaņu režisora sapnis. Tās visas skanēja fantastiski, kas ir viena no būtiskākajām īpašībām pultij. Tajos laikos bija pat tāds teiciens – “skan kā MIDAS”, kas nozīmēja ļoti augstu skaņas kvalitātes latiņu. Bet arī “analogās pasaules” ērā MIDAS bija izveidojis automatizācijas iespējas, kas skaņu režisora darbu padarīja vienkāršāku un ērtāku.
Nu jau labu laiku MIDAS piedāvā arī dažādas digitālās pultis – XL8, PRO-sērija, M-sērija un HERITAGE-D. Dažas no tām (pirmie izstrādātie modeļi) vairs netiek ražotas. Visām šīm pultīm joprojām ir kas kopīgs – tās “skan kā MIDAS”. Taču digitālajā pasaulē joprojām ir būtisks strādāšanas ērtums (vai ir pietiekams skaits fizisku tūlītējas piekļuves kanālu; cik ātra un parocīga ir piekļuve nepieciešamajai funkcijai utt.). Protams, viedoklis par darba virsmas ērtumu katram skaņu režisoram var būt atšķirīgs. Tā ir tāda subjektīva lieta, kas balstīta arī uz ieradumiem. Jāatzīst, ka ne visas MIDAS digitālās pultis atbilst manām izvirzītajām prasībām saistībā ar darba ērtumu. No PRO-sērijas, manuprāt, vislabākā tomēr ir MIDAS PRO2, bet tā ir jau gana sens modelis un ar mazāk iespējām, nekā mums šobrīd būtu nepieciešams. Tāpēc arī izvēle apstājās pie jaunākā izstrādājuma – MIDAS HERITAGE-D.
4. Kuri tad ir tie pamata kritēriji, kurus tu izvirzīji, lai izvēlētos pulti?
G. B. Mūsdienās ir daudzas lietas mainījušās arī skaņas pasaulē, piemēram, arvien vairāk tiek izmantoti ausu monitori un pat solo mākslinieki savos koncertos pieaicina klāt orķestrus utt., u.t.jpr. Strādājot ar Intaru Busuli, man ir nepieciešami jau 18 AUX kanāli un daudzām pultīm to nav. Mūsdienīgos šovos izmantoto kanālu un AUX skaits tikai pieaug. Iepriekšējām MIDAS pultīm bija arī nepietiekams “Efektu statņu” daudzums. Jaunajai HERITAGE-D pultij visi šie mani interesējošie parametri ir pietiekamā klāstā gan šodienai, gan nākotnes attīstībai.
Noteikti būtisks joprojām ir pults skanējums – te nu vietā būs teiciens “skan kā MIDAS”.
Esam īres kompānija un mums jāsaprot, vai tas, ko mēs nopirksim, interesēs arī māksliniekus, ar kuriem mums būs jāstrādā. “Analogajā pasaulē” viss bija vienkāršāk, jo visas pultis bija līdzīgas no lietošanas viedokļa (atšķīrās tikai iespējas un skanējums). “Digitālajā pasaulē” katram ražotājam ir pavisam atšķirīga strādāšanas filozofija, atšķirīgi šova faili un arī pārējā sistēmas infrastruktūra. Tāpēc tagad vairs nav iespējams nopirkt vienu pulti, kura derēs visiem. Un te vairs nav jautājums par iespējām vai kvalitāti. Šobrīd jau ir skaidrs, ka vadošā Latvijas grupa jau ir potenciāls mūsu pakalpojumu izmantotājs.
5. Vai pirms lēmuma pieņemšanas bija iespēja pastrādāt uz MIDAS HERITAGE-D pults?
G. B. Te nu jāsaka “lielais paldies” pandēmijai, kas nolika uz bremzēm visu pasākumu industriju turklāt visā pasaulē. Paldies SIA “SGS Sistēmas”, kas 2019. gada oktobrī “Latvijas Pasākumu foruma” ietvaros vēl pirms pandēmijas paspēja nozares tehniskos cilvēkus iepazīstināt ar šo pulti, ar pults tā brīža iespējām un attīstības plāniem. Toreiz bija iespēja iepazīties ar pirmo MIDAS HERITAGE-D prototipu. Tas palīdzēja pieņemt lēmumu.
Un tikai jau pēc pasūtījuma veikšanas mums radās iespēja pat nostrādāt vienu koncertu – Koncertzālē Palladium Rīga viesojās īru dziedātāja Rosin Murphy, kuras tehniskajam personālam līdzi bija HERITAGE-D pultis. Mūsu skaņu režisors pie šīs pults nostājās pirmo reizi, jo viņam uz tās bija jānostrādā iesildošā grupa. Darbs tika paveikts, tātad pults darbības filozofija ir mums saprotama un ātri uztverama. Tas arī ir labs rādītājs.
Piegādātās iekārtas:
- 1 x Midas HD96-24-CC-TP – digitālā audio vadības pults;
- 1 x Klark Teknik DN 9680 – tīkla komutācijas iekārta;
- 1 x Klark Teknik DN 9680-MM - optiskās šķiedras modulis;
- 1 x Midas FIBRE 150M - optiskais kabelis.